fredag 29 augusti 2008

Ledig dag upp i rök

Idag skulle jag varit ledig. Så i morse följde jag och hundarna som vanligt med Lisa när hon gick till bussen. Sen tog vi vår morgonpromenad i ett strålande härligt väder. Just när jag kommit in igen ringde telefonen. Det var en kollega på jobbet som något stressad behövde hjälp att få igång allt i receptionen. Ingen ordinarie personal på plats alltså.
Via telefonen hjälpte jag henne att få igång datorer och aktuell skrivare så hon kunde ta emot patienterná. Efter att sen ha pratat med chefen också kastade jag mig i bilen och for iväg. Så det var den lediga dagen, så kan det gå.

Igår kväll var ju mamma och Smulan på näst sista gången på allmänlydnadskursen. Då hade de gjort "Allmänlydnadspasset". Detta har jag själv aldrig gjort men det består i ett antal olika moment som hunden blir bedömd i. Lite likt lydnadsproven fast inte riktigt samma ändå. Så förut när jag var uppe hos mamma kom hon med papperet (bedömningen) i högsta hugg! Smulan hade fått MVG på allt utom "Nosvittring" som hon fick VG på. Gissa om både matte och husse var stolta. Hörde att det gått jättebra för Natali och Baloo också men har inte fått det fullständiga resultatet därifrån.

Apropå nosvittring så brukar vi ju skoja om att Smulan inte har något luktsinne! Här runt omkring kryllar det ju av rådjur, så jag måste oftast koppla mina hundar när vi går på ängarna nu. De får vittring hela tiden och nosarna står rakt upp på dem.
Ja på alla utom Smulan då alltså. Hon lullar omkring i sin egen värld och ger högaktningsfullt sjutton i allt vilt omkring oss. Möjligen kan hon ställa sig och skälla ut dem när de kommer in i trädgården, där har de inte att göra, men bara de går utanför hennes revir så är hon nöjd. Så inte blev någon förvånad över att hon inte fick MVG på det momentet inte!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gissa om någon mer än husse och matte är stolt över Smulan?????
Ja, den gofisen är väl speciell... vad de är duktiga matte och Smulan!
Du måste förmedla bamsekramar från oss alla:-)

I morgon bär det av på Sagas tredje utställning, den här gången till Norberg, sen är det en helg ledig innan vi drar söderut till Helsingborg och våldgästar Sudden med familj! Dååå ska vi få pussa på Timmie och jag ska pussa honom från dig också Katarina, för jag vet hur svag du var för honom!! Han kunde blivit din...
Ska passa på att spana efter pojkvän till Skrållan i Skåne, vi kanske frågar chans, vem vet? Dyker det upp nån snygging så får väl Skrållan be mommo fråga till henne :-)
Du får besked i morgon hur det gått för Saga, lillsessan våran!

Glöm nu för Guds skull inte att krama om Smulan, ja du kan gott ge husse och matte en kram också från oss!!!

Kram Eva med flock

Anonym sa...

Vi tycker också att Smulan och matte varit jätte duktiga !!! Hälsa från oss till Smulan med familj !!
Vi tycker att det ska bli spännande att träffa Timmie och så klart ska det bli jätte skoj att rå om hela flocken från Vallkrokens !!
Kram Carina

Anonym sa...

Tomas

Anonym sa...

Nu har jag ju redan lämnat rapporten via sms ,,, men lärt mig komma in här *L*