söndag 31 augusti 2008

En sådan natt.....

Det började vid 3-tiden, då vaknade jag och behövde gå upp på toa. Inget konstigt med det men Nikki blev ju överlycklig när hon plötsligt upptäckte att dörren in till oss faktiskt varit öppen hela tiden. Hon och Nova sover ju i köket annars men matte tycker ju synd om Nikki när Nova är borta så jag lät dörren vara öppen. Inte fattade hon det, hon la sig i köket i alla fall. Nellie är ju alltid mig hack i häl, så även om jag går upp på natten.
Självklart hade de inte lust att sova sen då, Nikki kämpade tappert för att kunna försöka sno åt sig en sängplats men gick bet pga Nellie som motade bort henne. Synd och skam om en stor collie ska komma och knö...

Precis när allt lugnat ner sig kom Trollet (katten), lyckligt trampande och lät som ett helt tröskverk i sin lycka över att få dela sängen med oss. Nu är det ju så att husse är allergisk mot katter (!!!), ja faktiskt, så det är den egentliga anledningen till att sovrumsdörren alltid är stängd. Trollet bryr sig inte alls om att husse är allergisk, hon ääälskar husse!
Efter att ha legat på min kudde och tröskat en stund gjorde hon ett tappert försök att göra husse sällskap på annan kudde. Husse vaknar till och fäktar vilt av all päls (Trollet är väääldigt långhårig) som plötsligt kittlar i ansiktet.
Stackars Trollet finner för gott att välja mattes säng. Nellie blir INTE glad över att behöva dela säng med en katt.
Detta måste naturligtvis vara mycket förnedrande när man lyckas stoppa en stor collie men inte kan regera en liten gul katt. Det tog säkert en timme innan hon insåg att Trollet var där för att stanna.

Då börjar hon (Nellie) plötsligt må illa! I min säng! Fort, fort, knuffas liten vovve ner på golvet. Jag tar det imorgon tänkte jag, annars får jag ju ALDRIG sova. Sen tillbringas resterande timmar med en hund som kräks säkert 10 ggr tills jag till slut gav upp. Ingen sovmorgon här inte.

Morgonen har alltså ägnats åt att torka upp på alla ställen hon varit på, då företrädesvis på enda mattan vi har just nu, under soffbordet. Annars har jag och dammsugaren gemensamt tagit beslut om att livet leves enklast utan mattor.
Till slut insåg jag att det nog var lika bra att tvätta av alla golven igen trots att det gjordes igår. Sånt är livet att vara hundägare!

Nu till något roligt. Jag måste korrigera mitt inlägg igår, tiken Troja födde efter sju timmars uppehåll ytterligare en valp sent igår kväll! Alltså slutade hon med den magnifika summan av 13 st valpisar!!! 8 hanar och 5 tikar. Helt otroligt. Där kan man snacka om huset fullt, i jämförelse så ekar det naturligtvis här hos oss! Hoppas nu alla 13 mår bra och klarar sig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Först måste jag ju säga GRATTIS till rekordmamman, men jag avundas dem INTE!!! Tänk när dessa 13 valpar är runt 5 veckor och fulla av bus... ja då blir det nog många sömnlösa nätter även där! Tycker det har varit lagom med mina "små" kullar, på maxantalet 4.
Jag kommer ALDRIG att glömma de tre sista veckorna i B-kullens liv här hos oss, för då fick man inte mycket sömn, det kan jag lova. Nätterna var deras favorittid att leka och de lekte inte tyst. Två och två satt de mitt emot varandra under en pall och skällde på varandra så mycket de bara orkade, ja herre jösses vilket liv de förde. Men å andra sidan var de ju så oemotståndligt söta, så vad gjorde det att vi inte fick sova? Vi fick ju sova när de flyttat...

Ser att du haft en härlig natt och jag har också haft såna nätter ibland. Tur att de inte inträffar så ofta, för visst kan de bli jobbigt att få sin nattsömn störd med att gå upp och torka golv, men så är det att vara hundägare! Det är sånt man får "på köpet" :-)

Nu ska jag hålla dig på sträckbänken ett tag, jag vet ju hur Timmies debut i ringen har gått idag .... nejdå, jag ska vara snäll och tala om att han blev 2:a i valpklassen för hanar med jättefin kritik och HP!! Det var väl en bra början för honom!!!

Här är det grått väder idag så man kan kanske göra lite nytta inne, vi får se om och när det blir nåt infall.

Kramar från oss