söndag 21 september 2008

Pottsur....

Ja det är jag just nu. Idag avklarade vi ju första tävlingen jag och Nellie. Oj oj oj! Det började med att hon låg jättefint större delen av platsläggningen. Större delen ja... Sen plötsligt reste hon sig rakt upp, goodbye 30 p! Hon nosade sig sakta fram emot mig så hon fjantade inte runt bland de andra men lyckades ändå dra med sig en som reste sig helt och en annan till sittande.

Sen startade vi som nr 5, det kändes som en evighet innan det var vår tur. Visa tänderna ville hon INTE! Det är ju ett av hennes problem som bekant. Andra nollan alltså.
Linförigheten visste jag ju skulle bli kass. Hon kan inte gå fint på gräs den hunden. Måste nosa hela tiden. Just på vår träningsplan fungerar hon aldrig på den biten. Nu har jag ändå bara tränat på gräs men det hjälpte inte.
Liggandet och ståendet under gång gjorde hon hyfsat men tyvärr kan matte inte låta bli att kolla över axeln. Det får man ju neddrag för. Apporten tog hon inte, ingen nyhet det heller.
Sen gjorde hon inkallningen snabbt och säkert men avslutar med att sätta sig snett. Neddrag.
Hopp över hinder däremot där satte hon sig perfekt. 10p!!! Vår enda tia dessverre.

Vid sammanräkningen sluter vi på 89 p, inte speciellt bra precis men va' sjutton. Nån måste ju komma sist också. Eller???

Sen åker vi hem jag och Lisa. Stannar för att beställa en pizza på vägen. Medan vi väntar tittar jag närmare på min bedömning. Då ser jag att den som räknat ihop poängen faktiskt har räknat FEL! På linförigheten fick jag 5p men koeff. är ju 4 på det momentet, alltså skulle jag haft 20p där. Då har hon glömt koeff. och bara gett mig 5p!!! Fy vad jag blev sur. Jag kom ju faktiskt inte sist fasten både jag och alla andra trodde det. Plötsligt klättrade jag upp på 4:e platsen. Nu räknar man ju eg inte så men min poäng innebar att jag först med 89 blev oplacerad (under 100p). När jag sen fick 104 blev det istället ett tredjepris (mellan 100-139p). Bengt som har originalen av bedömningspapperen rättar till felet innan de går till SKK så det rätta resultatet kommer att räknas. Retar mig bara att jag fick vara sist helt i onödan!!

Så därför är jag nu pottsur alltså. Men det går väl över antar jag. När det har gjort det så ska vi börja träna Nikki inför utställningen på Baldersnäs nästa vecka. Sen ska vi köra platsliggning och linförighet för hela slanten med Nellie inför klubbmästerskapet. Skam den som ger sig!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår om du känner dig sur, någon borde faktiskt kolla poängen, alltså en annan än den som räknar. Hade det varit dubbelkoll så hade du inte behövt åka hem och vara sur alldeles i onödan....nästa gång får du kolla själv innan du åker hem!!
Nu var det första tävlingen men säkert inte den sista, men jag förstår om det känns surt!!!
Bättre lycka nästa gång :-)

Anonym sa...

Visst var det dåligt att inte poängen blev räknad rätt från början !! Men det är bra att våga tävla och nu vet du lite mer hur det är nästa gång det är tid att göra det igen ! Det är bara att träna vidare och rätt som det är så stämmer allt !
Jag säger som Eva ...Bättre lycka nästa gång !!

Anonym sa...

Hej Katarina!
Bra att du har det insikten, tror säkert att du med din envishet klarar den uppgiften att komma igen.
kämpa på
Bengt