tisdag 23 september 2008

P-vakter och gula kort

Glömde ju att berätta varför humöret var grinigt igår! Jo här kommer storyn:

Jag jobbar ju som bekant på ett sjukhus. För att parkera där måste vi anställda lösa särskilda P-tillstånd som vi betalar via avdrag på lönen varje månad. Detta kan man tycka vad man vill om.
Naturligtvis måste detta bevakas genom p-vakter som nitiskt springer runt på spaning, dag ut och dag in.
Så bar det sig inte bättre än att min stackars kollega A en dag för ca 2 v sen kom ut efter jobbet (fredag eftermiddag). A har ingen bil. A har en cykel (Rex Cab kallar vi fordonet). A har plötsligt ingen cykel! Cyklar försvinner nämligen onaturligt ofta utanför sjukhuset. Stulen, poff upp i rök, borta var den.
Sedan detta hände har A varje dag när vi sett p-vakten haft ett utbrott "j-a pucko som inte kunde hålla koll på min cykel istället för att fjanta runt och kolla biljetter". Varje gång har jag lite försynt sagt att "snälla A, inte kan dom ju passa din cykel förstår du väl, de har ju annat att göra". Försvarat dessa stackars varelser som helt oförskyllt råkat ut för A:s vrede.
Tills igår! Nu är det skott pengar på dem!!! Fritt fram!

När jag kom ner till bilen igår så har jag plötsligt ett "Gult Kort" på framrutan. På detta gula kort får jag en varning (de är ju så snälla) eftersom jag INTE HAR NÅGOT P-TILLSTÅND!!!
HALLÅÅÅÅ! Jag är den laglydigaste fegis ni kan hitta. Har aldrig i hela mitt liv parkerat ens 2 minuter nånstans utan att lösa biljett för jag är så rädd för böter.
Mitt p- tillstånd giltigt tom 090903 sitter väl synligt i en sån där hållare man har i rutan. Vad är problemet?

I ren ilska kör jag runt på alla parkeringarna och letar efter f-skapet som jag och A sett bara några minuter tidigare när vi gick ut. Men nej, då har hon tagit skydd inne antar jag.

Idag beslutar jag mig för att hon ska minsann inte få komma undan. Ångar ner i informationen (de "bor" där när de inte är ute på jakt) och hittar inte rätt f-skap men väl en kollega.
-Du har väl inte löst biljett! INTE LÖST BILJETT....Om ni inte ser när vi har p-tillstånden i framrutan så ska ni inte springa runt och lappa heller. Hela idén faller liksom...
Ja han fick höra några väl valda ord och visst...han lovade se till att min varning försvann i registret. De regar nämligen dem, en varning sen böter. Däremot fick jag ingen ursäkt...

Idag har vi morrat i kör jag och A, varje gång vi sett eländet kuta runt på parkeringen...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Jag tycker att du skall försöka att komma med i någon revy. för med dom talangerna du har skulle du göra dej bra. jag ser din s
reaktion framför mej, och din uppsyn mot den stackars P-polisen som gör sin tjänst.
bengt