torsdag 2 oktober 2008

Nova



Nova överraskade mig igår! Det var ju tävlingslydnadskurs igår kväll och för en gång skull fick alla hundarna följa med. Jag gjorde ofta så i våras men det innebär att jag får alternera mellan Nellie och Nova och det kan bli lite hattigt att hålla på och byta hund hela tiden för att båda ska få göra momenten. Igår körde vi igenom momenten inför KM den 19/10 och då går ju en hund åt gången så det gick bra. På platsliggningen brukar jag vara fräck och låna Tayzons matte Lena till en av mina hundar. Det går jättebra med henne.

I alla fall så var Nova exemplarisk igår. Hon skötte sig jättebra fast hon är så dåligt tränad sen i våras. Nova är ju mycket stabilare och tryggare än vad stirriga Nellie är. Däremot saknar Nova Nellies tempo. Det finns inte mycket som skulle kunna störa Nova och Nikki på platsliggning kan jag säga.... det passar dem alldeles utmärkt att få ligga och "vila". Nova ligger alltid så nonchalant med frambenen korsade, det ser jättecoolt ut.

Nellie däremot ligger som en struts och riktigt vibrerar av spänning. Oj händer det nåt nånstans??? Hon klarar alldeles utmärkt när jag utsätter henne för allsköns störningar men pallar inte när jag står still!!!

Sen är det ju det här eländet att ingen får ta i henne (Nellie). Det blir bara värre känns det som. Nu backar hon ju i panik så det känns rätt kört. Ändå har hon aldrig råkat ut för nåt mig veterligt, förutom att hon var panikslagen hos veterinären sist men det tror jag hon relaterar till besöket där i våras när hon var biten. Det kan ju hänga ihop förstås men detta var ju ett problem redan innan den händelsen.

Nu känns det som jag ska fortsätta känna av Nova, kanske det kan gå att få henne till start istället på sikt. Hon ska ju få vara med på Klubbmästerskapet alla fall, vi får väl se hur hon klarar det.

Inga kommentarer: