måndag 13 oktober 2008

Ingen älg

Nej då, ingen älg har varit i sikte idag. För Roger alltså. Nu hade vi nog inte väntat oss det heller men man vet ju aldrig. De har faktiskt lyckats få skjutit en både förra och förrförra året. Under kan ske alltså.

Annars minns vi fortfarande en älgjakt för ett antal år sedan när det varade i tre dagar. Första dagen satt de ute (i regn och kyla) heeela dagen lång. Andra dagen kom de hem lite tidigare. Tredje dagen kom Roger hem mitt på dagen för att äta. Efter maten gick han ner till källaren där han då hade sitt "kontor" och verkade inte ha nån större brådska ut igen. Själv höll jag till i köket när jag tittar ut genom fönstret och ser TVÅ älgar som stegar förbi!!!

Jag skrek i högan sky... Roger kom farande och undrade vad i herrans namn jag vrålade så för.
ÄLGAR, ÄLGAR! tjöt jag. Han fick syn på jättarna och sen har jag nog aldrig varken förr eller senare sett Roger springa så fort. Han fick snott åt sig bössan och FLÖG ner för slänten och skulle genskjuta dem när de kom på andra sidan kullen mittemot. Tyvärr var älgarna lite väl snabba och dessutom vek de av in på grannens mark. Så kan det gå. Fortfarande tycker jag det är kul att nämna denna lilla historia när det är älgjakt.
Nu för tiden sitter de vackert kvar på sina pass hela dagen..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var då en riktig jakthistoria det...tycker mig kunna se både Roger och dig. Du skrikandes i fönstret och han springandes med bössan i högsta hugg...och älgarna stod nog någonstans och hånskrattade..ha..ha..åt er!!
Hoppas de får fint jaktväder hos er. Här har jägarna sol och det ser ut att bli en fin vecka.
Mats avstår jakten även i år, har för mycket jobb. Så är det att vara egen företagare...

Anonym sa...

Haha, nu har jag hämtat mig efter att ha suttit dubbelvikt ett tag:) Vilken syn!
Va kul det ska bli ikväll!! Ses då!