tisdag 19 januari 2010

Intelligenta Mardrömmen

Började dagen med att infinna mig hos sjukgymnasten kl 8 på morgonen. Underbart att få starta sin lediga dag med ett gäng nålar dallrande i armen. Vissa läser morgontidningen till kaffet, jag läste min till nålarna...

Emilie har varit här sedan i fredags men åkte hem nu på morgonen. Det är så härligt att få ha alla flickorna hemma samtidigt ibland, det är inte särskilt ofta det händer.

Temperaturen ligger numera strax under nollan och det börjar bli så där skitigt och grått överallt. Sörjigt och halt till tusen. Tungt att gå är det också i snö och modd. Ja...jag börjar definitivt att tröttna nu! Längtar sååå till våren...

Bruna Mardrömmens rymningar har ju blivit en egen följetång.
Efter att ha haft ett uppehåll sedan före jul (konstigt...) så drog hon igång igen nu innan helgen. Sen var det klippt. Lördag tyckte vi att vi säkrade staketet genom att sätta band/lina ovanför runt precis hela tomten. Trodde det skulle avskräcka Mardrömmen från att hoppa.
Söndag förmiddag tog det 5 (!!!) minuter så var hon väck. De andra stod på plats och skvallrade om var hon försvann. Jag ropade och tjoade. Matskålsskrammel fungerade förr men sällan nu längre. I alla fall inte om hon hunnit en bit längre.
Efter ytterligare 5 min ringde en granne och sa de sett en misstänkt brun bakände försvinna upp i skogen bakom deras hus. Aj då...inte bra, för då var hon på väg ut mot stora vägen.
Jag satte fart dit och pratade lite med grannen. Går tillbaks lite utmed vår väg och då står hon plötsligt på vägen vid vårt hus igen!!! Bara att traska hem igen alltså.
Var tvungen att testa henne så jag klättrade över staketet och gick upp i skogen och vips...på två röda sprang hon till sitt vanliga ställe, satte in huvudet mellan bandet och staketet och hoppade över som den smidigaste gazell!

Så på eftermiddagen tog vi det sista vi har kvar av fårnät och satte upp en extra rad i överkant på stolparna utmed den sträcka där hon brukar hoppa över. Peppar, peppar än så länge har det fungerat men det är nog bara en tidsfråga innan den Intelligenta Mardrömmen överlistar oss igen...
Måste köpa mera nät. Snart!

1 kommentar:

Thina sa...

Då är vi två! Jag längtar också så mycket till våren!
Det verkar verkligen inte lätt att hålla den bruna instängd....kanske du kunde utlösa en liten tävling....vem lyckas hålla den brun kvar på rätt sida staketet??? Ska bli spännande att se om hon lyckas igen nu....håller tummarna att hon inte gör det! Jag har inte haft någon rymning sedan snön och kylan kom men min rymmare tog ju vägen under staketet och det kan nog vara lite svårt just nu....=)