onsdag 31 december 2008

Nyårsafton

Så var det nyårsafton då, ännu ett år tillända. Vart tog det vägen då? Fort gick det i alla fall.
Kvällen kommer att tillbringas hemma med lite god mat. Vi var bortbjudna men fick tacka nej dels pga magsjukan Lisa nyss haft, dels pga alla hundarna. Förra året hade vi med Nellie och lämnade Nikki och Nova hos Rogers föräldrar. I år var det ingen idé att ens tänka tanken att fråga om vi kunde ta med BÅDE Nellie och Alice tyckte jag. Dessutom var det ett annat ställe vi i så fall skulle till så vi hade inte kunnat lämna de andra hos svärföräldrarna heller. Fast mig gör det inget, jag hade bara varit orolig för hundarna och raketerna/smällarna. Här hemma kan det också smälla riktigt rejält men det är på nåt sätt lättare att hantera hemma. Sen är ingen av mina rädda än så länge men jag vill ju inte de ska bli det heller. För Alice är det ju dessutom första nyåret.

Den lilla lilla snön vi hade på marken är ett minne blott idag. Plusgrader och grått. Eva i Malung skrev om -20 däruppe och hennes underbara foton vittnar om ett vackert vinterlandskap. Men usch så kallt...Lite snö däremot kunde ju fått komma.

Hundarna har varit lite halvkassa i magen antar jag det senaste. Det började med Alice veckan före jul. Hon var riktigt dålig i magen (inte roligt med de olyckorna inne kan jag säga). Tom hon avstod mat i några dagar då. Sen har de andra matvägrat lite hur som helst sen dess. Igår märkte jag på Nellie att hon inte alls var sig lik. Dels åt hon inte dels ville hon inte ens vara ute. Magen lät som ett åskväder men hon var inte lös i magen. Inatt när jag var ute med Alice gick hon med men hon kissade inte ens och var helt apatisk. Nellie är ALLTID alert annars, sover med ena ögat öppet och först på benen om någon rör sig. Missar inte frivilligt en kisserunda med Alice.
I morse väckte hon mig när hon låg tätt intill mig, hela hon var som en kamin. Jag tyckte det var lika bra att släppa ut dem men Nellie orkade inte gå av trappan. Helt olikt yrvädret. Hon verkade jättesjuk helt enkelt. När jag klappade henne var hon jättevarm (jag menar riktigt varm) på buken men inte uppblåst eller svullen. Vi la oss igen men hjärnan jobbade för högtryck. Så klart hon blir sjuk på nyårsafton, då är det väl stängt hos veterinären? Blå Stjärnan blir det alltså, tur hon har en bra försäkring för där blir det dyrt... naturligtvis kommer de att behålla henne också...och hon som är så rädd för främmande människor stackarn...

Till slut dåsade vi till en stund igen och gick upp vid 7,30. Öppnade och släppte ut alla vovvar, Nellie springer glatt med. Sen får de sina matskålar och Nellie har ätit upp sin på de vanliga sekunderna. Skööönt!!! Då är hon inte dödssjuk i alla fall antar jag. Får väl ha henne under uppsikt idag men hon verkar onekligen bättre i alla fall.

Hoppas på att snart få tillbaks "min" dator som är bortlämnad för att rensas. Den var så trög så jag höll på att bli galen varje gång jag använde den. Nu finns det fler datorer i huset men jag känner mig inte hemma på dem, väntar på "min". Ingen idé att ladda upp några bilder heller alltså, varken Roger eller Lisa vill ha mina bilder i sina datorer. Bara att vänta alltså...

Inga kommentarer: