lördag 18 april 2009

Rådjursjakt

Sitter här i godan ro vid datorn och väntar på att Lisa ska vakna. Kan ju inte gärna väcka henne med dammsugaren.
Plötsligt larmar Skinnfälleröds Vakt HB för full hals på utsidan! Ja ha, är det den stackars chihuahuan igen eller kanske den matte som jag såg kämpa med en boxer här nere på vägen igår? Då var två av mina "Vakter" i hundgården och två inne eftersom jag var på väg att hämta Lisa. Tur för den matten som hade uppenbara problem att orka styra sin hund innan den ens hunnit till vårt hus.

I alla fall förstår jag att här är det bråttom att kolla upp rådande läge. Fyra "vakter" står och hoppar av upphetsning längst ner i hörnet på tomten, ivrigt spanande efter ett stackars rådjur som precis lagt in 5:ans växel över vägen.
Trots mitt försök att stoppa vad jag vet ska hända, bestämmer sig lillvakten Nellie för att snabbt hoppa igenom fårstaketet och se till att rådjursskrället minns henne ett tag. Både jag och resten av vaktstyrkan försöker göra oss hörda men Nellie är stendöv. Det bär av i 180 knyck över vägen, åkrarna och järnvägen. Hon liknar uppenbarligen en svart missil som Carolina sa sist det hände...

Hon stannar inte förren rådjuret styr ner till bäcken med planering att hoppa över den. Då inser vattenrädda Nellie att det nog räcker för idag. En snabb tvärvändning och sen full fart tillbaka hem igen. När hon kommer hem igen tar hon alltid grinden tillbaka. Först slår hon med tassen på den så den skramlar lite, som för att meddela att "nu kan ni komma och öppna". När jag inte gör det utan fortsätter ropa in henne så hoppar hon rakt igenom på bredaste stället.

Hjärtat hinner nästan stoppa när hon tar dessa jaktrundor. Inte för att jag tror hon eg springer så långt utan just för vägens och järnvägens skull. Det är inte mycket trafik på vår väg men det räcker ju med en bil vid fel tillfälle. Tågen går inte heller så många ggr/dag, det är bara godstrafik till Lysekil och tack och lov mycket sällan på helgerna.

Nu ligger hon här inne och pustar ut efter utryckningen medan de andra själva får sköta vakttjänsten resten av förmiddagen!

2 kommentarer:

Eva sa...

Oj oj oj, vilken jakt, du måste ju ladda bössan fattar du väl ;-)
Tänk att ha en sheltie som jagar rådjur på detta vis och ingen jägare som sitter på pass....

Veronica sa...

Jag ber morsan skicka upp Kenneth nästa gång...=)
Så kan du få rådjurs stek till middag...