torsdag 9 april 2009

Gula Kort, kapitel 2

För den som följt följetången om mitt Gula Kort förra veckan, kan jag nu meddela att följande mail skickade jag till säkerhetsansvarig på sjukhuset igår. Det är alltså han som ansvarar för P-vakter och deras "arbete".


Hej!

Jag är en av dem som drabbats av de nitiska (ibland halvblinda) personer som terroriserar oss bilburna anställda på Uddevalla Sjukhus. Trots att jag har giltig ettårsbiljett som betalas via löneavdrag varje månad har jag nu drabbats av Gult Kort vid TVÅ tillfällen.
Jag tillhör ändå de lyckligt lottade som börjar arbeta tidigt på morgonen, dvs inga problem att finna p-plats, jag parkerar alltid på samma parkering mittemot helikopterplattan. Således helt "laglig" parkering med giltig P-dekal i rutan, allt enligt gällande regler.

Första Gula Kortet ansåg de mig förtjäna 080922, kl 11,00, sign JM. Mitt "brott" bestod av som det hette Giltigt P-tillstånd saknas!!!
Problemet var att min hållare för dekalen inte gick att fästa längst ner i framrutan, den satt istället lite högre upp, fortfarande väl synligt, bara en bit högre upp än normalt. Då ser inte p-vakten den... Bravo!
Efter en irriterad diskussion med en manlig P-vakt dagen efter lyckades jag i alla fall till slut få honom att gå med på att "makulera".
Så förra veckan var det dags igen. 090401, kl 11,41, väktare 20145 oläslig signatur har varit framme...
Denna gång är "brottet" Parkeringstillstånd ej läsbart!
Eftersom de inte gillade att min biljett satt en bit upp i rutan så hade jag flyttat ner den. Tyvärr går det inte att fästa en hållare riktigt bra där i min bil som jag skrev ovan, så den har vridit sig kanske en cm snett neråt med påföljden att P-biljetten också kommit aningen på sned. Alltså syns bara de första siffrorna i giltigt tomdatumet. De sista har råkat hamna under den svarta kant som omger min vindruta...

Går upp till Informationen där jag snorkigt blir upplyst om att P-vakterna minsann ALDRIG håller till hos dem längre, samtidigt som min käre vän vakten tittar ut genom dörren bakom dem (inne i Informationen). Humöret sjönk genast till ännu lägre nivåer.
Diskussion med vakten ger ingenting, deras uppdrag består i att kolla giltighetsdatumet på dekalerna. Om det inte syns bryr de sig inte det minsta om att jag faktiskt trots allt har ett giltigt betalt P-tillstånd. Dessutom var det minsann ingen idé att skälla på dem för det är NU sjukvården som bestämt att det är så de ska sköta sitt jobb!
Dessutom fick jag nog minst tre ggr frågan Du kanske hellre velat ha en p-bot?
Vi som drabbas helt ofötjänt av dessa vakters iver tycker inte alls det är en ynnest att få ett Gult Kort på bilen.

Då jag vid första tillfället blev upplyst om att man får ett GK som en varning vid ett tillfälle och att det vid ett ev nästa tillfälle blir böter, så vill jag naturligtvis få hjälp med att makulera denna varning. Den kan jag behöva den dag jag har förtjänat den, inte som nu helt utan fog som jag ser det.
Vi är många som anser att dessa p-vakter skulle behöva någon typ av genomgång av vad som kan anses berättigat och kanske lite info om vad gammalt hederligt sunt förnuft innebär.

Givetvis hoppas jag med detta långa mail få hjälp av dig med makulering av mitt Gula Kort.


Med vänlig hälsning
Katarina Ulmehed
Toyota Auris PYF 688



Senare igår eftermiddag kom svaret:

Hej!

Har vidarebefordrat ditt mail till arbetsledaren på Securitas.

Väktarna har fått information om hur parkeringsuppdraget skall utföras. Jag beklagar att du inte tycker att det fungerar bra. Om du har betalt för din parkering behöver du inte betala någon kontrollavgift såvida du har följt parkeringsreglerna i övrigt.

Hälsningar

XXXXXX
Säkerhetsenheten/


Konstigt att han inte uppfattade av mitt långa mail att det var ett Gult Kort jag fått, inte böter. Ska bli kul att se om jag får höra av Securitas. Skulle inte förvåna mig om jag har ett SVART kort nästa vecka, alternativt kanske bilen "försvinner"...
Fortsättning följer!

Inga kommentarer: