måndag 12 oktober 2009

Älgjakt

I dag börjar älgjakten! Nu får man hålla sig borta från skogarna alltså. Där sitter fullt av jägare som säkert inte alls borde vara i skogen och som inte ser skillnad på älg och hund...man minns väl förra året när en stackars shetlandsponny fick sätta livet till. Bara för att nån gubbe inte har synen i behåll. Sen alla andra hemska saker när de skjuter varann...

Nu var det inte hemska saker jag skulle skriva om utan komiska.
Jag tog med mig Nikki och Alice på promenad i solen förut. Spanade naturligtvis efter älgen eftersom sambon sitter på pass i skogen. Men nejdå, som tur var ingen älg. Vill ju inte precis möta nån.

Kommer hem, släpper hundarna i trädgården och öppnar dörren men vänder genast för jag glömde ta med potatisen från stallet på vägen. I samma ögonblick får hundarna spel och rusar skällande ner mot grinden.
Vem stegar förbi på andra sidan vägen om inte älgen!!!! Den som Roger sitter uppe i skogen och väntar på.
Fick snabbt in Nellie som annars säkert skulle följa med älgen till skogs, sliter fram mobilen och ringer Roger.
-Hej älskling, skulle bara säga att älgen sprang precis förbi...

Nu är det inte första gången det händer. För några år sen en kall dag när väl Roger tröttnat lite efter att suttit ute på morgonen och förmiddagen kom han hem för att äta. Efteråt gick han ner i källaren och grejade med nåt innan han skulle iväg igen. Jag tittar ut genom köksfönstret och ser TVÅ älgar kliva förbi kanske 100 m från huset...
Skriker i högan sky ÄLG, ÄLG!!! Har nog aldrig sett Roger springa så fort, grabba bössan i farten och sen springa i 180 ner för slänten för att försöka genskjuta dem när de kom förbi dungen på andra sidan.
Nej...han hann inte...men en story som jag aldrig glömmer är det. Nu fick jag en till att reta honom med...

1 kommentar:

Frideborgs sa...

Jag tycker inte det är så farligt att gå med hund...men när jag rider känns det ibland som om skotten viner förbi...brukar sjunga lite så det för står att det inte är en sjungande älg i farten :)