lördag 16 maj 2009

Nattliga problem

Borde lärt mig av tidigare misstag...men ibland glömmer man ju.

En gång när vi var i Thailand fick jag nackspärr dagen innan hemresan. Satt på toa, vred mig lite för att ta toapapper på väggen till höger om mig. Pang!!!! Oj vad det small i nacken. Inget ovanligt i sig, jag har ofta problem med nacken, det jobbiga var bara hur i herrans namn skulle jag klara av alla timmar på planet hem? Det gjorde ju så ont att jag knappt kunde hålla upp huvudet.
Snabbt iväg till nån motsvarighet till vårt svenska Apotek. Pekade på nacken och sa aj aj aj. Gick ut med en ganska dyr (i thaländska mått) gel som jag skulle smörja in mig med innan sänggående. Bad Roger om hjälp. Han klenade på generöst (!!!) med gelen och sen började den värsta natt jag varit med om i hela mitt liv.
Det BRANN i nacken på mig! Jag gick upp och försökte tvätta bort eländet men det var naturligtvis för sent. Det kändes som jag brann upp inifrån. Låg vaken halva natten med min brännande nacke och axel innan jag till slut somnade av utmattning antar jag.
Vaknade på morgonen....minsann var nacken nästan helt smärtfri!!! Natten var visserligen värd sitt pris men jag har mycket sällan vågat använda denna gel efter detta och då mycket mycket snålt påsmörjt. Oftast tom så snålt att det inte gjort nån nytta istället.

Igår hade jag ont i nacken igen. Det är väl min värkande arm som gör att jag spänner resten också. Håller ju på och smörjer med Zon men det gör ju ingen större nytta. Då kom jag ihåg min thailändska gel!
Smörjde in både arm och nacke, hyfsat försiktigt tyckte jag. Sen började det brinna igen. Inte alls så illa som den gången i Thailand men tillräckligt för att missa ett antal sömntimmar. Dessutom har jag vanan att alltid ligga med ansiktet mot armen...så efter nån timme så brann det i höger sida av ansiktet också! Mycket obehagligt kan jag tillägga.
I alla fall är nacken problemfri idag så det var väl värt det den här gången också. Armen däremot har väl "djupare" problem men kanske med regelbunden behandling. Fast inte inför sänggåendet då...

Så ska ni till Thailand så kan ni få namn på en dundergel av mig. Bra att ha hemma men frågan är bara om man vågar använda den...fast av två onda ting så väljer man nog gelen trots allt. Eller???

2 kommentarer:

Veronica sa...

Hästliniment funkar ganska bra annars, det bränner bara lite...=)
Hoppas att din arm snart är bra...

Ha det gott, ska vi träna nästa fredag???

Ida sa...

Ja dessa thailändska medel hjälper verkligen, även omde som du säger bränner en hel del.
Vet att vi för några år sedan hade en thailändsk röd salva som var bra mot det mesta, om man tex. hade fått något bett eller hade ont någonstans. Brände som bara den men det hjälpte.