måndag 7 juni 2010

Vilken helg!

En sån härlig helg jag haft!

Startade hemifrån strax efter nio på lördag förmiddag. Lite tråkigt att köra själv men det gick bra och jag var framme vid ettiden. Tomas och Inger var redan på plats.

Efter fika åkte vi iväg med våra hundar till en lada för att få prova på specialsök. Detta var ju helt nytt för oss men oj vad kul det var. Alice fattade direkt galoppen och gick fint på luftvittring. Hon jobbade på som attan, duktiga tjejen.
Lilla Alva fick också prova ett lite enklare sök på slutet och det gick bra för henne med.
Detta är nåt jag gärna skulle vilja fortsätta med så jag ser fram emot kommande kurser i detta.

Kvällen tillbringade vi på Pirres altan. God mat och mycket hundprat blev det. Tänk att man kan ha så mycket att prata om. Dessutom kom Heli dit och visade oss hur vi stretchar våra hundar. Mycket intressant.
Kom alldeles för sent i säng bara...

Söndagen började vid 5,30. Upp och rasta hundar. Frukost och packa bilen. Sen bar det av till Mjölby för MH. Som tur var hade Pirre lyckats byta min tid så jag gick som nr tre med Alice. Då kunde jag ju dessutom se på Tomas och Chino som gick ut först.

Jag var lite nervös det måste jag erkänna. Fast inte direkt för momenten utan för att Alice kanske skulle få upp nåt läckert spår där mitt ute i den okända skogen. Tänk om hon helt sonika skulle dra iväg och inte alls lyssna på mig? Hemska tanke...

Nu gick det hur bra som helst på den fronten. Hon kom på varenda inkallning.
Att hon inte har nån större leklust det visste vi ju innan men lite grann kom hon allt igång. Spökena var läskiga och hon skällde ut dem rejält. Hon tyckte uppenbarligen det var väldigt konstigt att jag inte reagerade när hon försökte tala om vad som var på g...hon undrade nog om jag plötsligt blivit stendöv.
I alla fall avreagerade hon på både spöke, overall opch skrammel.

På ett moment hade jag förväntat mig en annan reaktion, det var den där trasan de drar iväg. Den trodde jag helt säkert hon skulle jaga efter.
Visst hängde hon på en bit (visserligen i trav) men sen blev det intressantare att kolla in anordningen. Andra gången satte hon av men då fastnade trasan så de avbröt för att göra om. Så tredje gången tyckte hon inte det var nån idé alls...

Skottet skulle ju göras under lek. Den lilla leklust som fanns försvann så klart efter ett skott, dock inte för att hon var påverkad. Då fick vi springa istället och hon brydde sig inte.

Så ja, jag är nöjd. Tyckte att hon gjorde det bra och i det stora hela efter vad jag förväntat mig.

Sen var det dags att sätta sig i bilen igen och påbörja hela långa vägen hem. Tack vare att jag fått bytt min tid kunde jag ju starta hemåt mycket tidigare än annars. Första etappen gick hem till Pirre för att hämta Alva som var kvar hemma hos Anders. Lastade in henne i bilen efter att ha kollat minst 15 ggr så jag säkert tog med mig rätt valpis...trots det satt jag med en löjlig känsla hela vägen hem, tänk om jag tog med Ebba istället? Då hade jag fått fara hela vägen tillbaka. Kul? Not...

Hundarna sov som stockar hela vägen så jag sträckkörde hela vägen hem.
Är supernöjd efter en himla trevlig helg. Synd att det ska vara så långt bara. Fast snart bär det av igen...

Kolla in bilderna på lilla Alva och Ebba, nån som ser skillnad på dem? De var lika kan man säga. Lilla Smilla (syrran) var också där men hon är ju silverfärgad så där kunde man inte ta miste.

För övrigt var det totalt nio leonberger (tror jag) hemma hos Pirre och ändå hur lungt som helst. Det får vara leonberger till det...















1 kommentar:

Thina sa...

Det låter som du hade en toppen helg! Så roligt för dig och hundarna! Det är dig väl unt! Jag förstår att du hade funderingar på om du fått med dig rätt hund hem.... herre jösses så lika de är!