måndag 23 november 2009

En sån helg!

Ja då menar jag att en sån otroligt rolig helg vi haft!

I lördags packade vi bilen och for iväg upp till Medevi Brunn (Motala) för att ha en riktig hundhelg. Där tillbringade vi sedan lördag och söndag hos vår fantastiska uppfödare Pirre på Knickerbockers. Nu var det ju inte bara vi som var där, på lördagen var vi 10 pers tror jag. Totalt hade vi (inklusive Pirres hundar) 12 leonberger...
Lördag eftermiddag och kväll åt vi god mat, pratade en massa hund och hade jättetrevligt. Ett och annat i flytande rann väl ner också...

Söndag morgon åkte vi iväg för att ha en kortkurs i blodspår med berikning och dessutom göra ett slädtest. Där anslöt ytterligare ett gäng människor och hundar.
Jag som brukar tycka det här med spår är ganska tråkigt tyckte det var skitkul! Alice med så klart...
Det var nåt helt annat än det lilla jag sett av blodspår tidigare. Här var det inga "raka spår med vinklar" inte och inga droppflaskor utan blodstavar.

Så var det slädtestet också. Ett slags MH light som Pirre kallade det. Man drar en släde och ser hur hunden reagerar skulle man väl mycket förenklat kunna säga. Vi lät alla hundarna testa och det var väldigt intressant att se hur olika reaktioner de uppvisade. Nu är detta inget man ger sig på själv utan vi hade alltså Pirre som är utbildad och kan detta. Hon anpassade hela tiden rycken och hur långt hon kunde dra släden efter hundens beteende och betonade vikten av att hunden ALDRIG fick gå därifrån efteråt förren den släppt sin rädsla.

Enda nackdelen med söndagen var vädret, det regnade mer eller mindre hela tiden.
Efteråt for vi alla hem till vår gästvänliga Pirre igen för att bjudas på lunch innan vi sen satte oss i bilen för att åka hela vägen hem igen.
Alice var helt slut efter en intensiv helg med mycket upplevelser och sov hela vägen. Jag och Roger var nog lika trötta när vi kom hem, han hade dessutom under dessa dagar blivit vrålförkyld stackarn så inte konstigt han var slut.

Tusen tack Pirre för att du är en sån fantastisk uppfödare som ägnar så mycket tid åt oss valpköpare och ständigt delar med dig av dina kunskaper. För att du än en gång så generöst inbjudit oss alla att invadera ditt hem...
Snart kommer vi igen!!!

5 kommentarer:

Pirre sa...

oj, här var det minsann beröm som hette duga... =) Jag är jätteglad om jag kan dela med mig av mina erfarenheter. Vad ska jag med dom till annars.. =) Och vad passar väl bättre då än att bjuda in massor av Knickerbockers.. Jag hade minst lika kul som ni och det är väl helt fantstiskt att få göra detta med egenuppfödda hundar!! Och en o annan byracka.. (tänkte mest på Cujo, inte Della & Boss.. =) haha...

Pirre sa...

HAHA.. tänkte att va tusan, nu missade jag nog att publicera för jag såg ingen kommentar, sen kom jag på.. andra gången alltså, att det ska godkännas.. =)

Pirre sa...

oj.. =) det var värst vad du brer på, haha.. Men faktiskt så är det enromt kul att få dela med sig av kunskaperna man samlar på, vad ska man annars ha dem till... Och att dessutom få göra det med egenuppfödda hundar är ju fantstiskt. Jag hade hade verkligen en trevlig helg, så det var ju tur att ni kom allihopa.. =)

Katarina sa...

Tar nog bort kommentarsgranskningen igen, det är lätt hänt att man tror man gjort nåt fel när det inte publiceras annars.

Du är verkligen värd allt beröm Pirre, är så tacksam att du ALLTID finns där och för allt du hittar på!

Thina sa...

Det låter verkligen som du hade en kanon helg Katarina! Så spännande med släden...=)
12 leonberger på ett och samma ställe...häftigt...de är ju inte små precis..
Kan tänka mig att ni var trötta allihopa då ni åkte hem.
Det där med blodstavar undrar jag över för det har jag aldrig hört förut? Vad är det?
När jag fick lära mig så var det som du skrev blodskvätt...
Ha en bra dag!