måndag 14 februari 2011

En sån helg!

En sån helg vi haft! Helt fantastiskt trevligt.

Startade hemifrån vid 8-tiden på lördag morgon. Halvtaskiga vägar bitvis efter fredagens snöoväder men var framme efter ca 4 timmar.
Efter att ha checkat in på Medevi Brunn samlades vi för kennelträff kl 13. Började med en teorigenomgång på draghund. Så otroligt kul och intressant, vi fick lära oss massor! Efter teorin gick vi ut för att prova på i praktiken. Problemet är att få fram tillräckligt stora selar, misstänker att tillverkarna kommer bli nedringda efter måttbeställda inom den närmaste framtiden...



Vår kursledare Marléne ville ha bildbevis på att det faktiskt fanns så stora selar...
Marléne var för övrigt otroligt kul att lyssna på. Hon har dessutom tävlat i SM i drag.
Synd att hon bor så långt här ifrån, skulle så gärna tagit hit henne för en kurs annars. Nu har jag ju precis lärt mig att ALLA (friska) hundar kan dra, så det skulle ju varit skitkul med en sån kurs här.

Alva drog kätting utan att reagera alls men när hon fick prova på släden tyckte hon det fick vara nog. Hon var inte rädd men ville bara inte dra.
Nu krävs det ju en rejäl grund innan man börjar dra släde så det var inget konstigt egentligen.

Moltas däremot, han drog utav sjutton med mig springande framför som lockbete. Han tyckte uppenbarligen det var skitkul men så hade han redan egen sele och hade provat på lite smått innan.



På tillbakavägen sprang han utan mig framför som tur var.

Efter draget gick vi in igen och Anna serverade ärtsoppa, gronsaksspoppa, punsch och ostmackor.
2010 års Knickerbocker Tina och Rulle fick sitt vandringspris



Vår goa Pirre fick ett alldeles eget pris för "Bästa uppfödare", utsedd av oss alla...



Mycket prat blev det men till slut bröt vi för några timmars vila och upppackning.

På kvällen knatade vi i samlad tropp bort till Pirre som bor alldeles i närheten. Ännu mera trevligt prat och sen blev det klickerträning på oss tvåbenta. Roger värmde pizzor och kyckling så vi åt och drack och hade jättetrevligt.
Vi gick iaf hem ganska tidigt för att orka med söndagen.

På söndag morgon åkte vi in till Motala ridklubb där specialen var. 147 anmälda leonberger...i Alvas klass var det 20 anmälda.
Alva fick EXCELLENT och gick alltså vidare till konkurrensen. Där blev hon sen bortplockad som hund nr 6. Jag är verkligen skitnöjd med det, att komma såpass utav 19 hade jag inte räknat med. Sist jag ställde för denna domare gillade hon nämligen inte Alva alls...så ja, skitnöjd skulle jag vilja säga!




Ebba fick också Excellent men Enya haltade tyvärr och fick ett Very Good, inte illa det heller ska man komma ihåg med de nya reglerna.

Bäst av alla Knickerbockers gick det ju för underbara härliga Moltas! Jag bara älskar den hunden...igår fick han EXCELLENT och slutade sen som 2:a i konkurrensen! Ett super GRATTIS till Maria och Petter som äger denna fina hund. För den som inte vet så är han bror till Alva.



Andra brodern Dante fick Very Good men Fiona fick Excellent även hon. Glömde jag någon nu? Vi var många med på kennelträffen men inte like många som ställde ut.

Lite ovant med de nya reglerna, man såg också vilken skillnad som gjordes i bedömningarna. Hanhundsdomaren gallrade ganska friskt i kvalitteen vilket nog var mest riktigt nu efter nya reglerna.. Tikdomaren släppte igenom väldigt många på rött, alltså väldigt många fler. Jag menar gamla 1:an (rött) ska ju nu mera täcka in bäde rött och blått typ...

Ja ja...jag är iaf gryyymt nöjd! Har haft en fantstisk helg med underbara människor.
Att man sen får migrän som ett brev på posten dagen efter, ja det är väl smällar man får ta...

Efter varje inomhusutställning inser jag också att jag MÅSTE köpa en bättre kamera. Min lilla skit orkar inte med då. Som tur är får man ju bilder av andra så fler bilder kommer när jag fått alla Petters.





Inga kommentarer: