söndag 30 mars 2008

Smulans kursavslutning

Idag har Smulan haft avslutning på sin kurs. Jag och Lisa tog chansen att följa med och titta. Först lades det blodspår ute i skogen. Smulan var inte speciellt intresserad av detta trots både blod och viltklövar som släpats i skogen. Fast när hon i slutet av sitt spår hittade klöven blev hon genast mer alert och bar den stolt hela vägen tillbaka. Hon hade inte alls lust att lämna ifrån sig det byte hon spårat upp.

Gruppen bestod av många olika raser men själv hittade jag genast mina favoriter i två stora vackra New Foundlandshundar.
För 24 år sedan när jag skulle köpa min första egna hund var det just en sådan jag ville ha. Av någon anledning som jag knappt minns själv så blev det inte så trots att jag tom var och tittade på valpar. Jag hade en favorit ras till, collien som jag också var uppväxt med. Det blev en sobel collie tik i stället, Bermarks Moody Look och på den vägen är det. Jag är nu inne på min 5:e och 6:e collie samt 1:a sheltie. Skulle gärna utöka flocken med en Nuffe också men nu är det ju inte bara jag som bestämmer här hemma och någon tycker nog att det räcker med hundar.

Efter spåret åkte vi hem till kursledaren Annika och blev bjudna på fika. Annika säljer kläder mm ur Arraks sortiment och hade en liten visning för oss.
Gruppen bestämde sig för att fortsätta tillsammans i en träningsgrupp på torsdagkvällar. Jag och Lisa fick erbjudande om att hänga på och naturligtvis nappade vi. Träningarna kommer att vara bara några km ifrån där vi bor så det blir ju perfekt.
Så nu har vi agilitykurs på måndagar, allmän träning på Tanums Brukshundklubb på onsdagar och så denna gruppen på torsdagar.
Ja som ni ser så kretsar det mesta runt hundarna här hos oss men har man ett intresse så har man. Eller???

1 kommentar:

Anonym sa...

Så skoj att ni med har blogg, vi oxå! wildakruttan.blogg.se..
Har Smulan gått spår kurs?
Vi har funderingar att gå nåt sånt med Wilda, men vet inte vart och sen är man ju som du inte specilet intresserad själv..:) Men för Wildisens skull.
Hoppas verkligen inte regnet öser ner imorgon!
Ses snart!